powrót do wersji graficznej
A- A A+

POLITECHNIKA KOSZALIŃSKA

Start
AKTUALNE WYDARZENIA
Archiwum wydarzeń
Artykuł
Printer Pdf
Jak skutecznie uczyć matematyki? (21.01.2019 r.)

Politechnika Koszalińska została partnerem w międzynarodowym projekcie, którego celem jest opracowanie nowoczesnych metod nauczania matematyki na uczelniach technicznych.

Projekt „EngiMath – Matematyka on-line model w edukacji” jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus +. Jego celem jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego – wykorzystującego różnorodne technologie informacyjne i środki komunikacji - modelu nauczania matematyki wśród studentów studiów inżynierskich.

- Wykorzystanie technologii telekomunikacyjnych – w odpowiedni pedagogiczny sposób – to coraz ważniejszy wymóg w nauczaniu matematyki na uczelniach technicznych – wyjaśnia dr inż. Anna Cellmer, która koordynuje realizację projektu z ramienia Politechniki Koszalińskiej. – Dlatego celem całego zadania jest rozwój, transfer i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w matematyce inżynierskiej.

W realizacji projektu EngiMath biorą udział przedstawiciele sześciu uczelni z różnych europejskich państw. Oprócz Politechniki Koszalińskiej są to Tallinna Tehnikakãrgkool (Estonia) jako uczelnia koordynująca oraz Letterkenny Institute of Technology (Irlandia), Instituto Politecnico do Porto (Portugalia), Universidad Del Pais Vasco/Euskal Herriko Unibersitatea (Hiszpania) i Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (Rumunia).

Uczelnie zaangażowane we wspólny program zaprojektują i opracują kurs w zakresie matematyki dla studentów pierwszego roku kierunków inżynierskich. Wykorzystają przy tym materiały przyczyniające się do zwiększenia zaangażowania studenta w proces uczenia się. O planach dotyczących realizacji projektu dyskutowali niedawno w Tallinie przedstawiciele wszystkich uczelni.

Kurs zostanie opracowany w języku angielskim, a następnie przetłumaczony na języki każdego z partnerów: estoński, portugalski, hiszpański, baskijski, rumuński i polski. Pozwoli to zminimalizować wpływ barier językowych i kulturowych na proces uczenia się.

W każdym z krajów partnerskich zostanie wyodrębniona grupa studentów, którzy wezmą udział w realizacji projektu. Uczestnicy będą mieli przy tym możliwość zgłaszania uwag dotyczących realizacji kursu, co poprawi jego skuteczność i podniesie zaangażowanie samych studentów. Sam kurs będzie prowadzony na ogólnodostępnej stronie internetowej.

Jak zapowiada dr inż. Anna Cellmer, na Politechnice Koszalińskiej oferta skierowana jest głównie do studentów kierunku Geodezja i Kartografia (Wydział Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji), ale w projekcie mogą wziąć udział także studenci innych kierunków inżynierskich. Rekrutacja odbędzie się w pierwszych miesiącach 2020 roku. Studenci przystąpią do nauki w październiku 2020 roku, kurs zakończy się na początku 2021 roku.

Organizatorzy zapowiadają, że równolegle opracowany zostanie model opisujący najlepsze praktyki dla kursów on-line z zakresu matematyki inżynierskiej. Osobom i instytucjom, które w przyszłości będą opracowywały podobne kursy, pomoże to w rozwiązywaniu problemów dotyczących pedagogiki i teleedukacji.

W ramach projektu zostanie także zorganizowany konkurs. Wszyscy studenci, którzy wezmą udział w programie, będą mogli przystąpić do konkursowej rywalizacji. Podczas eliminacji w każdej uczelni zostaną wyłonieni trzej najlepsi studenci, którzy wezmą udział w finałowych rozgrywkach w Portugalii.

Więcej: https://sites.google.com/tktk.ee/engimath/home

Zdjęcia: archiwum Politechniki Koszalińskiej

powrót