powrót do wersji graficznej
A- A A+

POLITECHNIKA KOSZALIŃSKA

Start
AKTUALNE WYDARZENIA
Archiwum wydarzeń
Artykuł
Printer Pdf
Międzynarodowa konferencja o planie daltońskim (5.11.2018 r.)

„Celuj w refleksję! Refleksja – początek czy koniec procesu edukacyjnego?” - to tytuł międzynarodowej konferencji naukowo-dydaktycznej, która w najbliższy poniedziałek, 12 listopada 2018 r., odbędzie się na Politechnice Koszalińskiej.

Ideą konferencji jest propagowanie założeń koncepcji planu daltońskiego w procesie edukacji, a w szczególności - upowszechnianie znaczenia refleksji, samodzielności i odpowiedzialności za podejmowane działania przez dziecko czy umiejętności współpracy. Organizatorami konferencji są: Wydział Technologii i Edukacji Politechniki Koszalińskiej oraz Polskie Stowarzyszenie Dalton. Patronat honorowy sprawują prezydent Koszalina i zachodniopomorski kurator oświaty.

Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy uczniów. Zrywa z tradycyjnym, sztywnym, klasowo-lekcyjnym systemem nauczania. Twórczynią tego systemu jest amerykańska nauczycielka Helena Parkhurst (1887-1973).

Helena Parkhust, zaczynając karierę nauczycielską, zmuszona była pracować z kilkoma klasami jednocześnie. To wtedy właśnie wpadła na pomysł indywidualnej nauki każdego z uczniów. Chciała, aby nauczanie masowe w klasie zastąpić samodzielnym uczeniem się dzieci w szkole. Opracowana przez nią metoda miała pozwolić dzieciom uczyć się we własnym tempie, pobudzić do współpracy, zastosować indywidualne sprawdzanie wyników pracy u każdego ucznia przez nauczyciela.

Plan daltoński zyskał popularność dlatego, że umożliwiał dostosowanie tempa nauki do rzeczywistych możliwości ucznia, wdrażał dziecko do polegania na sobie, budził inicjatywę i samodzielność młodzieży zarówno w działaniu jak i myśleniu. Ten sposób nauki wyrabiał także poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, zmuszał do poszukiwania najlepszych i najprostszych metod pracy.

O różnych aspektach planu daltońskiego jako metody pracy z uczniem będzie mowa podczas poniedziałkowej konferencji. Przed południem zaplanowano wizyty studyjne w przedszkolach daltońskich (przedszkola nr 34 i 8 w Koszalinie oraz przedszkola nr 2 i 8 w Kołobrzegu).

Drugą część konferencji (godz. 12.50 – 15.00) wypełnią wystąpienia.

„Jak chronić fundamentalne wartości planu daltońskiego” – to tytuł wykładu Roela Rohnera, prezydenta Dalton International (Holandia).

„Refleksja strategią rozwoju ucznia i nauczyciela” – referat na ten temat wygłosi prof. Renata Michalak z Uniwersytetu im. Adama Mikiewicza w Poznaniu.

„Refleksja z mojego życia” – tak zatytułowane jest wystąpienie Paula Bruijna z Dalton International (Holandia).

O edukacji daltońskiej w Chinach opowie Lianheng Mei z Shenzhen Dalton Xinhua School (Chiny).

Profesor Tadeusz Huciński z Politechniki Koszalińskiej wygłosi wykład na temat „Autorytet nauczyciela w komunikacji z dzieckiem i rodzicami w aspekcie aktywności fizycznej”.

W programie ostatniej części konferencji są zajęcia warsztatowe.

Tematy warsztatów to:

- różnica między ewaluacją a refleksją;

- mediacja – o komunikacji w cieniu agresji;

- efektywne zarządzanie zespołami nauczycieli w placówkach przedszkolnych;

- przywództwo edukacyjne w placówce daltońskiej – rola lidera;

- innowacyjne nauczanie języka angielskiego w placówkach daltońskich;

- autorytet nauczyciela w komunikacji z dzieckiem i rodzicami w aspekcie aktywności fizycznej.

powrót