POLITECHNIKA KOSZALIŃSKA


„Celuj w refleksję! Refleksja – początek czy koniec procesu edukacyjnego?” - to tytuł międzynarodowej konferencji naukowo-dydaktycznej, która w najbliższy poniedziałek, 12 listopada 2018 r., odbędzie się na Politechnice Koszalińskiej.
Ideą konferencji jest propagowanie założeń koncepcji planu daltońskiego w procesie edukacji, a w szczególności - upowszechnianie znaczenia refleksji, samodzielności i odpowiedzialności za podejmowane działania przez dziecko czy umiejętności współpracy. Organizatorzy konferencji to: Wydział Technologii i Edukacji Politechniki Koszalińskiej oraz Polskie Stowarzyszenie Dalton. Patronat honorowy sprawują prezydent Koszalina i zachodniopomorski kurator oświaty.
Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy uczniów. Zrywa z tradycyjnym, sztywnym, klasowo-lekcyjnym systemem nauczania. Twórczynią tego systemu jest amerykańska nauczycielka Helena Parkhurst (1887-1973).
Helena Parkhust, zaczynając karierę nauczycielską, zmuszona była pracować z kilkoma klasami jednocześnie. Wtedy to właśnie wpadła na pomysł indywidualnej nauki każdego z uczniów. Chciała, aby nauczanie masowe w klasie zastąpić samodzielnym uczeniem się dzieci w szkole. Opracowana przez nią metoda miała pozwolić dzieciom uczyć się we własnym tempie, pobudzić do współpracy, zastosować indywidualne sprawdzanie wyników pracy u każdego ucznia przez nauczyciela. Plan daltoński zyskał popularność dlatego, że umożliwiał dostosowanie tempa nauki do rzeczywistych możliwości ucznia, wdrażał dziecko do polegania na sobie, budził inicjatywę i samodzielność młodzieży zarówno w działaniu jak i myśleniu. Ten sposób nauki wyrabiał także poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, zmuszał do poszukiwania najlepszych i najprostszych metod pracy.
O różnych aspektach planu daltońskiego jako metody pracy z uczniem będzie mowa podczas poniedziałkowej konferencji. Przed południem zaplanowano wizyty studyjne w przedszkolach daltońskich (przedszkola nr 34 i 8 w Koszalinie oraz przedszkola nr 2 i 8 w Kołobrzegu).
Drugą część konferencji (godz. 12.50 – 15.00) wypełnią wystąpienia naukowe.
„Jak chronić fundamentalne wartości planu daltońskiego” – to tytuł wykładu Roela Rohnera, prezydenta Dalton International (Holandia).
„Refleksja strategią rozwoju ucznia i nauczyciela” – referat na ten temat wygłosi prof. Renata Michalak z Uniwersytetu im. Adama Mikiewicza w Poznaniu.
„Refleksja z mojego życia” – tak zatytułowane jest wystąpienie Paula Bruijna z Dalton International (Holandia).
O edukacji daltońskiej w Chinach opowie Lianheng Mei z Shenzhen Dalton Xinhua School (Chiny).
Profesor Tadeusz Huciński z Politechniki Koszalińskiej wygłosi wykład na temat „Autorytet nauczyciela w komunikacji z dzieckiem i rodzicami w aspekcie aktywności fizycznej”.
W programie ostatniej części konferencji są zajęcia warsztatowe.
Tematy warsztatów to:
- różnica między ewaluacją a refleksją;
- mediacja – o komunikacji w cieniu agresji;
- efektywne zarządzanie zespołami nauczycieli w placówkach przedszkolnych;
- przywództwo edukacyjne w placówce daltońskiej – rola lidera;
- innowacyjne nauczanie języka angielskiego w placówkach daltońskich;
- autorytet nauczyciela w komunikacji z dzieckiem i rodzicami w aspekcie aktywności fizycznej.