Co to jest dron? Jak długo żyje bakteria? Skąd się bierze ciepło? Jak funkcjonuje Unia Europejska? - odpowiedzi na te i inne pytania znajdują młodzi ludzie podczas zajęć Koszalińskiego Uniwersytetu Dzieci i Młodzieży. Właśnie mija dziesięć lat od powołania na Politechnice Koszalińskiej dziecięcej wszechnicy.
Pierwszy rok akademicki na Koszalińskim Uniwersytecie Dziecięcym (tak brzmiała wtedy jego nazwa) zainaugurowano pod koniec 2008 roku. Zajęcia rozpoczęło wtedy ponad 300 młodych ludzi. Było ślubowanie i studenckie indeksy. A potem wykłady, zajęcia laboratoryjne.
Z roku na rok przybywało słuchaczy. Z czasem pojawiła się potrzeba objęcia dodatkową edukacją uczniów starszych klas. W roku akademickim 2016/2017 uniwersytet poszerzył więc działalność zapraszając do udziału w zajęciach młodzież ze szkół gimnazjalnych. Przyjął też obecną nazwę: Koszaliński Uniwersytet Dzieci i Młodzieży. Teraz studentem KUDiM może zostać każde dziecko w wieku 6-14 lat (klasy I-VI), a także gimnazjaliści i młodzież ze starszych klas szkoły podstawowej.
W studenckich ławach
Koszaliński Uniwersytet Dzieci i Młodzieży powstał po to, by przez naukę w formie zabawy rozwijać dziecięcą ciekawość i intelekt, odpowiadać na pytania, które nurtują dzieci. Starszych słuchaczy ma zachęcać do zgłębiania zjawisk przyrodniczych i zagadnień technicznych.
KUDiM proponuje program edukacyjny, który wzorowany jest na nauczaniu uniwersyteckim. Zajęcia prowadzone są przez pracowników naukowych i odbywają się w salach, w których na co dzień zasiadają studenci Politechniki Koszalińskiej. Młodzi ludzie mogą dzięki temu poczuć się prawdziwymi studentami.
- Chcemy, by młodzi studenci poznali naszą uczelnię i nie bali się studiów na kierunkach technicznych – podkreśla prof. Tomasz Królikowski, prorektor ds. studenckich Politechniki Koszalińskiej.
Spotkania KUDiM odbywają się o stałej porze, raz w miesiącu (sobota). W każdym semestrze jest pięć wykładów z różnych dziedzin, m.in. biologii, chemii, fizyki, mechaniki, sztuki i ekonomii. Tematyka jest szeroka. Były wykłady związane z techniką i naukami ścisłymi (roboty, drukarki 3D, mapy i geodezja, powstawanie Bałtyku). Część zajęć dotyczyła innych dziedzin: historii Koszalina, architektury, roli reklam.
- Włączamy się w rozwój edukacji na każdym poziomie – od przedszkolaka do inżyniera – dodaje prof. Tomasz Królikowski. - Poprzez edukację połączoną z zabawą przekazujemy wiedzę, której młodzi nie zdobędą w szkole podstawowej czy gimnazjum.
Zaznacza, że prowadzenie zajęć z uczniami to spore wyzwanie. Nie może być nudno i zbyt długo. Wszystkie zagadnienia są prezentowane w sposób przystępny i atrakcyjny. Jest czas na zadawanie pytań prowadzącym. A po wykładach są zajęcia dodatkowe w formie laboratoriów i warsztatów (odbywają się w mniejszych grupach – około 15 osób).
Poznaj polarnika
Setki studentów, dziesiątki wykładów – tak wygląda dotychczasowy bilans KUDiM. Słuchacze z pierwszych roczników dziś są już studentami Politechniki Koszalińskiej (studiują m.in. na Wydziale Technologii i Edukacji).
W międzyczasie - na początku 2017 roku - rozpoczęła działalność filia Koszalińskiego Uniwersytetu Dzieci i Młodzieży w Szczecinku. Jej funkcjonowanie wspiera firma Kronospan, władze miasta i szczecinecki samorząd powiatowy. Samorządy organizują także wyjazdy na zajęcia dzieci z uboższych, popegeerowskich miejscowości (tak jest m.in. w gminie Kołobrzeg).
- W organizacji zajęć dla uczniów wyraża się nasze społeczne zaangażowanie w regionie – wyjaśnia prorektor.
Tymczasem w sobotę – 13 października - inauguracja kolejnego roku akademickiego na Koszalińskim Uniwersytecie Dzieci i Młodzieży. Wykład na temat materiałów przyszłości wygłosi prof. Tadeusz Hryniewicz.
W tym semestrze będzie też spotkanie z absolwentem Politechniki Koszalińskiej, polarnikiem Sebastianem Gleichem, który spędził rok w Polskiej Stacji Arktycznej. W grudniu spodziewana jest wizyta Koszalińskiej Kompanii Rycerskiej (temat: historia rycerstwa).
Inauguracja zajęć w szczecineckiej filii KUDiM – 27 października.
Zdjęcia: Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska